Novela zákona o regulaci reklamy
Dne 17. srpna 2015 byl vyhlášen ve Sbírce zákonů, zákon č. 202/2015 Sb., kterým se mění zákon č. 40/1995 Sb., o regulaci reklamy a o změně a doplnění zákona č. 468/1991 Sb., o provozování rozhlasového a televizního vysílání ve znění pozdějších předpisů a zákon č. 256/2001 Sb., o pohřebnictví a o změně některých zákonů, ve znění pozdějších předpisů. Novela nabyla účinnosti 17. srpna 2015.
Cílem novely bylo především odstranění závad při implementaci směrnice Evropského parlamentu a Rady 2005/29/ES o nekalých obchodních praktikách vůči spotřebitelům na vnitřním trhu do zákona o regulaci reklamy, adaptace zákona o regulaci reklamy na nařízení Evropského parlamentu a Rady (EU) č. 1169/2011 o poskytování informací o potravinách spotřebitelům. Dále pak odstranění nepřesností a neprovázaností stávající právní úpravy vyplývající z potřeb aplikační praxe.
Pro jednoznačnost právní úpravy a odstranění případných aplikačních problémů bylo doplněno výslovné určení, že za zadavatele reklamy bude považovaná i osoba, která zpracuje reklamu pro vlastní účely. Novela také vymezuje nový pojem „anonymní oznámení“, kterým rozumí sdělení či jinou prezentaci, u kterého není zřejmé, kdo je jeho objednatelem (pojmovým znakem tohoto oznámení tedy není, jako je tomu u reklamy, podpora podnikatelské činnosti), čímž odstraňuje nedostatky související s pojmem „anonymní reklama“. Současně rozšiřuje působnost zákona i na „anonymní oznámení týkající se voleb šířená v době do vyhlášení voleb do ukončení hlasování“, což bylo zřejmě i úmyslem zákonodárce, když zákonem o volbě prezidenta novelizoval zákon o regulaci reklamy.
Novelou se odstraňují nadbytečná omezení pro reklamu na činnosti v pohřebnictví, nadále se tak pro reklamu na tyto činnosti stanovují jen taková omezení, která jsou vhodná z etických důvodů. Nově se odpovědným subjektem za reklamy na loterie a podobné hry nepovolené či neoznámené podle zvláštního předpisu stal šiřitel této reklamy a to s ohledem na skutečnost, že v praxi bývá často jediným subjektem, kterého lze identifikovat.
Nově také novela výslovně uvádí povinnost zadavateli uchovávat údaje a materiály vztahující se k reklamě a jejímu zpracovateli a šiřiteli po dobu 5 let ode dne posledního šíření, resp. do ukončení správního řízení vedeného o konkrétní reklamě.
Ve vztahu k zákonu o pohřebnictví novela odstraňuje duplicitu právní úpravy co do vymezení přestupku a sankce za porušení povinností stanovených v §6a zákona o regulaci reklamy a ponechává tak úpravu pouze v zákoně o regulaci reklamy.
29. září 2015
Další novinky
- Nález Ústavního soudu ČR ze dne 13. 9. 2016, sp. zn. I. ÚS 190/15 [11/01/17]
- Nález Ústavního soudu ČR, Pl. I. ÚS 520/16 [07/07/16]
- Nález Ústavního soudu ČR Pl. I. ÚS 3235/15 ve věci Skendera Bojku [18/05/16]
- Nález ústavního soudu sp.zn. Pl. ÚS 4/2014 k určování příslušnosti soudů v přípravném řízení [17/05/16]
- Rozhodnutí ESLP ve věci Bédat proti Švýcarsku [20/04/16]
Publikace
Nesprávné odůvodnění rozhodnutí soudu může být zásahem do práv, účinná obrana není ceska-justice.cz, 16. ledna, 2015
Další
- Proč nezavést porotní systém? Příliš mnoho otázek k přísedícím v českém soudnictví ceska-justice.cz, 9. listopadu, 2014
- K otázce věcné příslušnosti soudu v podnikatelských sporech o peněžité plnění e-pravo.cz, č. 92465, 30. září, 2013
- Kdy je rozhodující hlas předsedajícího Právní fórum, 1, 2010
- Kdy žádat o odbytné Ekonom, 19, 2006