Vyhláška ČNB k legalizaci výnosů z trestné činnosti a financování terorismu
Dne 26. července 2014 nabyla účinnosti Vyhláška České národní banky č. 129/2014 Sb. o některých požadavcích na systém vnitřních zásad, postupů a kontrolních opatřeních proti legalizaci výnosů z trestné činnosti a financování terorismu (dále jen „Vyhláška“), která byla vydána na základě zákona č. 253/2008 Sb. o některých opatřeních proti legalizaci výnosů z trestné činnosti a financování terorismu (dále jen „Zákon“), a kterou se mění vyhláška č. 281/2008 Sb. Přinášíme přehled nejvýznamnějších změn.
Zejména dochází k úpravě výčtu subjektů, na které dopadají požadavky stanovené Vyhláškou. Zejména se tyto požadavky nově vztahují na (i) centrální depozitář zaknihovaných cenných papírů; (ii) osobu vedoucí evidenci navazující na centrální evidenci cenných papírů vedenou výše uvedenou institucí; (iii) osobu vedoucí samostatnou evidenci investičních nástrojů; a (iv) osobu vedoucí evidenci navazující na samostatnou evidenci investičních nástrojů.
Oproti tomu jsou této tzv. z osobní působnosti vyňaty osoby oprávněné k bezhotovostním obchodům s cizí měnou nebo k poskytování peněžních služeb podle devizového zákona. Na ně se tedy požadavky kladené Vyhláškou nadále nevztahují.
Další změny nastaly při sestavování a hodnocení rizikového profilu klienta. Nově je totiž rizikovým faktorem skutečnost, že některé ze zemí původu osoby, která s příslušnou institucí jedná jménem klienta, je státem, který nedostatečně nebo vůbec neuplatňuje opatření proti legalizaci výnosů z trestné činnosti a financování terorismu, nebo státem, který instituce na základě svého hodnocení považuje za rizikový. Dosud se přitom tento rizikový faktor posuzoval pouze ve vztahu k zemím původu klienta či skutečného majitele klienta (§ 5 odst. 2 písm. a) Vyhlášky). Zcela nově je pak rizikovým faktorem skutečnost, že podle informací, které má instituce k dispozici, je s předmětem činnosti klienta spojeno zvýšené riziko legalizace výnosů z trestné činnosti nebo financování terorismu (§ 5 odst. 2 písm. i) Vyhlášky). Činnosti příslušné instituce dle § 5 odst. 3 Vyhlášky (zjišťování informací o klientovi, kontrola údajů atp.) se nadto nyní týkají i provádění obchodů, které nejsou součástí obchodního vztahu.
Větší požadavky jsou na příslušné instituce rovněž kladeny ve vztahu k možnosti zpětné rekonstrukce veškerých schvalovacích a rozhodovacích procesů a kontrolní činnosti dle § 7 Vyhlášky. Zejména musí být zpětně rekonstruovatelný i takový proces, jehož výsledkem je závěr, že nejsou dány důvody pro změnu rizikového profilu klienta či pro podání oznámení o podezřelém obchodu.
Vyhláška nově udává povinnost řádného odůvodnění veškerých závěrů a hodnocení obsažených v hodnotící zprávě a nutnost vyjádření kontaktní osoby (§ 8 odst. 2 Vyhlášky). K projednání hodnotící zprávy statutárním orgánem instituce byla nově stanovena lhůta 4 měsíců po konci období, za které je zpracována. V téže lhůtě se statutární orgán vyjádří ke zjištěným nedostatkům hodnotící zprávy a návrhům v ní obsaženým.
Jak vyplývá z přechodného ustanovení Vyhlášky, jsou instituce povinny uvést svůj systém vnitřních zásad, postupů a kontrolních opatření nejpozději do šesti měsíců ode dne nabytí účinnosti Vyhlášky, tedy do 26. ledna 2015.
28. červenec 2014
Další novinky
- Nález Ústavního soudu ČR ze dne 13. 9. 2016, sp. zn. I. ÚS 190/15 [11/01/17]
- Nález Ústavního soudu ČR, Pl. I. ÚS 520/16 [07/07/16]
- Nález Ústavního soudu ČR Pl. I. ÚS 3235/15 ve věci Skendera Bojku [18/05/16]
- Nález ústavního soudu sp.zn. Pl. ÚS 4/2014 k určování příslušnosti soudů v přípravném řízení [17/05/16]
- Rozhodnutí ESLP ve věci Bédat proti Švýcarsku [20/04/16]
Publikace
Nesprávné odůvodnění rozhodnutí soudu může být zásahem do práv, účinná obrana není ceska-justice.cz, 16. ledna, 2015
Další
- Proč nezavést porotní systém? Příliš mnoho otázek k přísedícím v českém soudnictví ceska-justice.cz, 9. listopadu, 2014
- K otázce věcné příslušnosti soudu v podnikatelských sporech o peněžité plnění e-pravo.cz, č. 92465, 30. září, 2013
- Kdy je rozhodující hlas předsedajícího Právní fórum, 1, 2010
- Kdy žádat o odbytné Ekonom, 19, 2006